Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny
Snabbmatsbranschen har varit sen med att haka på trenden med alkoholfritt, men nu börjar det hända saker. Burger King och mikrobryggeriet Mikkeller lanser tillsammans en World Gourmet-meny som innehåller en specialframtagen alkoholfri öl. Konceptet finns från och med den 24 juni på kedjans samtliga svenska restauranger.
Satsningen inkluderar två nya gourmetburgare, Argentinan grill och French cheese, med en tillhörande öl från danska Mikkeller. Det här är första gången en hamburgerkedja gått in i ett partnerskap med ett bryggeri.
Ölen heter The King’s Cup och är en alkoholfri öl som är frisk, fruktig och fyllig. Den serveras i burkar designade av Mikkeller, där deras välkända karaktärer Henry och Sally avbildas som två Burger King-anställda.
– Det känns riktigt kul att kunna erbjuda helhetsupplevelsen av gourmetburgare och kvalitetsöl till en bred publik. Samarbetet med Mikkeller har verkligen varit spännande och positivt från dag ett, säger Daniel Schröder, marknadschef för Burger King i Sverige.
På Mikkeller välkomnas möjligheten att kunna erbjuda sin öl till ännu fler i Sverige.
– Ända sedan början med Mikkeller har mitt mål varit att demokratisera högkvalitativa hantverksöl och höja den allmänna standarden på öl. Genom det här samarbetet, som jag tycker är kul och inkluderande, når vi en bredare grupp, säger Mikkel Bjergsø, grundare och vd för Mikkeller.
Trots explosionen av alkoholfritt serverar många av landets snabbmatsställen fortfarande bara Fanta och Coca-Cola. Tips på vilken alkoholfri dryck som passar bäst till olika typer av snabbmat finns här.