23948sdkhjf

Sushi Yama till Mall of Scandinavia – tredje öppningen sedan rekonstruktionen

Den nya restaurangen i Westfield Mall of Scandinavia beskrivs som ett viktigt steg i sushikedjans digitala transformation. 

Sushi Yamas nya tillväxtresa fortsätter. Efter att ha öppnat en ny restaurang i Täby Centrum i mars har Sveriges största sushikedja i dagarna även invigt en ny enhet i Westfields andra svenska shoppingcentrum, Mall of Scandinavia i Solna.

Enligt Danny Barsoum, chief brand offficer på Sushi Yama, har Mall of Scandinavia varit på kedjans radar ända sedan 2017.

– Att nu se etableringen bli verklighet känns fantastiskt. Vår nya enhet, utformad för att upplevas som en oas mitt i shoppingnavet, är redo att ge gästerna en förstklassig sushiupplevelse – oavsett om det handlar om en paus i shoppingen, en trevlig middag med vänner eller att hämta takeaway.

Sushi Yama grundades 2008 och växte i slutet av 2010-talet snabbt till Sveriges största sushikedja med som mest 67 restauranger. Men nya köpmönster under pandemin följt av en rusande inflation slog hårt mot bolaget som i september 2022 tvingades in i en rekonstruktion.

I juni 2023 klev företaget ur rekonstruktionen. Nästan var tredje restaurang hade då fått avvecklats, när 63 restauranger krymt till 42. Sushi Yama var därmed tillbaka på samma nivå som i mars 2020 då riskkapitalbolaget Litorina köpte sushikedjan.

Etableringarna i Täby och Solna är kedjans andra och tredje efter rekonstruktionen. Den första invigdes i februari i Gränbystaden, Uppsala.

Restaurangen i Westfield Mall of Scandinavia markerar, enligt Sushi Yama, ett viktigt steg i kedjans digitala transformation. Här finns fler kiosker, även kallade expresskassor, än tidigare, och de är noggrant designade som en integrerad del av interiören.

– Vi vill ge våra gäster valmöjligheter. För oss handlar det inte om digitalt eller personligt – utan om att få det bästa av båda. Att vara tillgängliga digitalt är en självklar del av vårt gästlöfte, där vi gör det enkelt att beställa på det sätt som passar gästen, säger Marcus von Tell, head of digital operations.  

Artikeln är en del av vårt tema om Öppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063