Ölplattform nystartar efter bedrägeri – satsar på crowdfunding
Emad Moore, ägare av Ales & Brews, vill skapa en medlemsklubb för ölintresserade. Efter att företaget förlorade alla sina tillgångar i ett bedrägeri tittar man nu på att starta upp igen. Detta med hjälp av crowdfunding.
Tidigare i år köpte Emad Moore upp sin största konkurrent Glasbanken. Över en natt var pengarna på kontot borta och lagret hade sålts för nästintill ingenting.
– Konkursförvaltaren för Glasbanken tog över i augusti men produkter har sålts till kunder hela vägen fram till november för varor de aldrig kommer att se, berättar Emad Moore till Food Supply.
Investeringen i Glasbanken visade sig vara till en flitig bedragare som i flera år har flyttat mellan Sverige och Danmark för att byta personnummer och svindla folk på pengar. Trots att Ales & Brews inte var officiella investerare på papper förlorade de alla pengar på kontot. Det lager som fanns togs över och såldes på en dag för inga pengar alls. Produkter som kunder redan hade betalat för.
Nu satsar man på crowdfunding. Projektet sattes i gång redan i juni men tvingades ta en paus i september med tanke på allt som hänt. Nu har man startat igen och hoppas kunna lansera tjänsten till vårkanten.
Tjänsten ska vara medlemsbaserad, där man dels kan få förtur till öl hos olika bryggerier, dels en plats för diskussion.
– Det ska bli lite Vivino-aktigt. Det är väldigt begränsat hur mycket bryggerierna tillverkar. Det kanske är en 1 500 öl som bryggs. Det är svårt för alla att få tag på det de vill ha. Genom medlemsklubben kan man få förtur när vi får in produkterna, säger Emad Moore.
Han fortsätter och berättar hur vinbranschen har kommit betydligt längre på den fronten.
– Vinbranschen är 15 år före oss. Det är större, kanske inte i omsättning men i bredd. Det är en svår bransch på det sättet att man behöver ta reda på mycket själv. Politikerna är inte riktigt överens om hur det ska funka att sälja alkohol på nätet.
Ölbranschen, menar han, är och nosar på samma framgång som vinbranschen haft men har sina egna unika utmaningar.
– Vinbranschen har dessutom inte samma problem som ölbranschen när det kommer till lagerföring. Öl ska drickas så snart som möjligt. Systembolaget kan få in produkter på kanske tre månader när man beställer. Många bryggerier sätter inte ens ett bästföredatum som är längre än så.
Kylkedjan i Sverige är lite efter om man jämför med andra länder som Norge och Finland. De har kommit längre i att kunna erbjuda sådana tjänster som Emad Moore vill lansera.
– Ölen på Systembolaget är inte kyld och det gör att den blir sämre. Man har inte kunnat erbjuda sådana här tjänster i Norden men det finns ett intresse.
Prenumerationstjänster som denna finns inte i Sverige och det intresserar även utländska aktörer som har kommit längre i den resan. Moore har dels fått erbjudanden från ett engelskt företag för uppköp.
– Folk ringer in och berättar om öl de hittar. Särskilt på fredag kvällar kommer det samtal så det finns ett intresse. Folk vill prata om det och dela med sig.
Det är ett behov som Emad Moores tjänst ska bidra med. Ett forum för diskussion där medlemmar kan tipsa varandra och diskutera. Men även en plats där kunder kan har direkt kontakt med bryggerierna.
– Det finns ett behov att hitta en gemensam plattform. Det finns många små grupper på Facebook och så vidare som kunderna startar själva. Vi startar en stor i stället för alla små. Det har inte funnits en stor plattform för diskussion och forum.
Arbetet med att få upp hemsidan är i full gång. Samtidigt tar det sin tid eftersom det är mycket att tänka på. Det uppstår många utmaningar med att skapa sådana här hemsidor för alkohol på grund av alla de regler om annonsering som finns. Bedrägeriet har också satt sina käppar i hjulen. Det finns en viss tillit som måste byggas upp mot kunden efter allt som hänt.
– Kunden har blivit ännu mer drabbad. Många har lagt ut pengar som de självklart vill få tillbaka. Det är ingenting vi kan göra, utan det är konkursboet för Glasbanken de måste vända sig till. Men eftersom de också har blivit utsatta finns det en viss tröskel för att sätta in mer pengar.
– Vi startar pö om pö och ser hur folk tänker, är planen. Det finns en jättemöjlighet att växa, avslutar Emad Moore.