23948sdkhjf

Fyra hörnstenar i Ikeabolagets nya saluhallskoncept – se bilderna

Möbeljätten lanserar modern food court med skandinavisk tvist och 80 procent växtbaserad meny.

Det svenska begreppet saluhall ska spridas runt om i världen. Ikeakoncernens köpcentrumkedja Ingka Centres ligger bakom det nya matkonceptet som ska introduceras på de mötesplatser som möbeljätten utvecklar i många internationella storstäder.

Konceptet ”Saluhall” kan delas upp i fyra delar, där varje del är tänkt att representera en hörnsten inom nordisk streetfood. De fyra hörnstenarna är bageri, öl, burgare och glass, men i uppdaterade och lokalt anpassade versioner. 

Enligt marknadsföringen är ”Saluhall” ett försök att återuppfinna traditionella shoppingcenters materbjudande men med en skandinavisk tvist samtidigt som satsningen är snäll mot planeten. Utbudet kommer för första gången att vara helt köttfritt, för att minska koldioxidavtrycket. 80 procent av menyn kommer att vara växtbaserad med ambitionen att andelen ska växa till 100 procent.

Lokala matföretag som satsar på växtbaserat ska få möjlighet att visa upp sig i saluhallen. Dessutom ingår det en matlagningsskola för att stärka känslan av community. 

Saluhallskonceptet har i dagarna lanserats på den internationella detaljhandelsmässan Mapic i franska Cannes.

– Vi är glada över att avtacka ”Saluhall”, vår djärva och fräscha nordiska version på food hall-konceptet. Vårt materbjudande har länge varit en viktigt del av våra mötespltaser och med Saluhall går vi bortom ätandet för att inspirera så många som möjligt med fler hållbara matalternativ, som växtbaserade rätter, kommenterar Jens Nielsen, kommersiell och digital direktör på Ingka Centres.

Ingka Centres, som liksom Ikeavaruhusen, ingår i Ingka Group, äger just nu 45 mötesplatser runt om i världen med ytterligare ett antal under utveckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125