KFC: 15:e restaurangen och OS-mästare som ambassadör
Den expansionsplan som KFC presenterade för några år sedan börjar äntligen ta fart. Efter två öppningar hittills i år har den amerikanska snabbmatskedjan också klart med en etablering i Jönköping. Dessutom har KFC inlett ett samarbete med puckelpiststjärnan Walter Wallberg som blir kedjans ambassadör i Sverige.
I januari deklarerade Martin Jallinder, affärsutvecklingschef på NSP holding och ansvarig för svenska etableringar av KFC att det långsiktiga målet är en bra bit över 100 restauranger på den svenska marknaden, varav 50 inom de närmaste fem åren.
Dit är det fortfarande långt, men KFC har sakta börjat öka takten efter att haltat expansionen under pandemin. Hittills i år har kycklingkedjan öppnat två nya restauranger, i slutet av januari i Farsta i södra Stockholm, och tidigare i april i Eskilstuna. Dessutom har KFC gjort klart med en ny restaurang i Jönköping som ska öppna i höst. Det blir kedjans 15 restaurang i Sverige.
Kedjan går också på offensiven marknadsföringsmässigt och presenterar sitt första långsiktiga ambassadörskap i Sverige tillsammans med världsstjärnan i puckelpist, Walter Wallberg. Med hjälp av Wallberg vill KFC kommunicera med den yngre målgrupp där OS-guldmedaljören från Beijing har många följare på sociala medier.
– Jag ser mycket fram emot att dra igång mitt samarbete med KFC. Jag gillar verkligen deras mat och det ska bli kul att dela min vardag med träningar och tävlingar runt om i Sverige och världen tillsammans med dem, säger Walter Wallberg i ett uttalande.
Den amerikanska snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken, KFC, är känd för sin friterade kyckling. Kedjan ägs av globala jätten Yum, samma koncern som äger även Pizza Hut och Taco Bell.