Ny design och stor expansionsplan för Papa Johns
Den amerikanska pizzakedjan Papa Johns har stora expansionsplaner. Tillsammans med Asiens ledande privata investeringsbolag FountainVest Partners ska Papa Johns öppna mer än 1 350 nya restauranger i de södra delarna av Kina fram till år 2040.
Enligt ett pressmeddelande från Papa Johns är det den största franchiseaffär som gjorts inom pizzaindustrin under de senaste åren, och ska bidra till att kedjan gör ett större avtryck i Kina, som är världens mest snabbväxande marknad för pizzaleveranser.
– Parnerskapet markerar en milstolpe i Papa Johns globala tillväxtpotential, och reflekterar både vårt varumärkes globala möjligheter och kvaliteten på franchisebolag som investerar i vår framtid. Papa Johns har enorma utvecklingsmöjligheter i USA och på attraktiva tillväxtmarknader, särskilt i förhållande till våra konkurrenter. Enbart avtalet med FountainVest gör att Papa Johns globala marknadsandel ökar till 25 procent, säger vd Rob Lynch i en kommentar.
Om Sverige så småningom kan komma att ingå i expansionsplanerna framgår inte, men Papa Johns gjorde flera insteg på den europeiska marknaden strax före pandemin. 2019 gick kedjan in både på den tyska och nederländska marknaden.
Papa John har också nyligen presenterat ny restaurangdesign, logotype och varumärkesidentitet. Avsikten är att kunna leverera en bättre och mer modern upplevelse, både för kunderna och den egna personalen.
Den nya öppna planlösningen ska förenkla betalningen, förbättra pick up-upplevelsen och underlätta för personalen att effektivare förbereda maten. Det finns både pick up via drive thru och disk för upphämtning inomhus med självbetjäning.
– Vi har arbetat ihop med kunder och vårt operativa team för att förstå hur våra butiker kan reflektera vårt varumärke och samtidigt erbjuda en effektiv verksamhet, och den här designen levererar på det, menar Papa Johns utvecklingschef Amanda Clark.
Papa Johns startades 1984 och är nu världens tredje största pizzakedja med mer än 5 500 restauranger i 50 länder.