Pinchos ska erövra Norden – inleder med franchise i Norge
Restaurangkedjan Pinchos satsar på nordisk expansion. Den svenska kedjan som sedan 2018 haft två egenägda restauranger i Oslo är nu redo för den första franchiseägda enheten i Norge. Med Pincho Nation Porsgrunn sparkas den nordiska satsningen igång på allvar.
Pinchos har med sina färgglada drinkar, meny av smårätter och app för bokning, beställning och betalning växt till en franchisekedja med nu över 60 restauranger runt om i Sverige. Nästa steg är att erövra även resten av Norden. Där arbetar Pinchos under varumärket Pincho Nation.
– Vi vill investera i att växa internationellt genom franchising och ser potential för 15-20 restauranger på varje nordisk marknad kommande tre år. Att arbeta med drivna lokala entreprenörer är en viktig framgångsfaktor för oss. Det gläder oss att våra första franchisetagare från Norge har både gedigen erfarenhet som restauratörer och starkt engagemang, säger Jan Wallsin, vd, Pincho Nation AB, i en kommentar.
Med de egenägda restaurangerna i Oslo har Pinchos pejlat läget på den norska marknaden. och nu när pandemin klingar av ökas expansionstakten. I augusti öppnade en ny restaurang i Lahti, Finland, och i början av nästa år blir det alltså franchiseinvigning i Norge.
– Vår strategi har varit att etablera egna restauranger på nya marknader för att säkra att konceptet blir väl mottaget innan vi öppnar för franchising. Detta arbetssätt ger en trygghet, både för bolaget och för våra partners. Det är roligt att vi ser ett stort intresse för att etablera Pinchos i både Finland, Norge och Danmark, fortsätter Jan Wallsin.