Kraftig tillväxt för Mackmyra – växer i Asien
Spritföretaget Mackmyra hade en omsättningstillväxt om 23 procent under första kvartalet 2021, och nettoomsättningen uppgick till 22,1 miljoner kronor.
I princip samtliga marknader och affärsområden bidrog till tillväxten under kvartalet, skriver vd Johan Larsson i delårsrapporten.
Till den ökade flaskförsäljningen (+41 procent) bidrog Mackmyras internationella marknader och vd framhåller främst den asiatiska tillväxtmarknaden Taiwan men också ökad försäljning i Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Därtill bidrar en stabil utveckling av Mackmyras försäljning genom Systembolaget i Sverige.
"Även vår digitala affär genom Mackmyra.com växer kraftigt, dock från låga nivåer", skriver vd.
Fatförsäljningen ökar med cirka 10 procent och ökningen drevs främst av etableringen av upplevelselagret i Paris som bolaget under kvartalet lanserat och påbörjat införsäljningen av.
Bruttomarginalen ökade till 47 procent (43). Bakom ökningen av bruttomarginalen ligger en större andel exportförsäljning men också en medveten prishöjningsstrategi, enligt vd.
"Framöver kommer fortsatt stort fokus ligga på en målstyrd försäljning med väl avvägd produkt- och marknadsmix samtidigt som vi vidtar åtgärder för att sänka våra produktionskostnader generellt", skriver Johan Larsson.
Rörelseresultatet under första kvartalet uppgick till -1,1 miljoner kronor (-5,7). Justerat ebitda var 0,1 miljoner kronor (-3,9).
Kassaflödet efter investeringar uppick till -7,6 miljoner kronor (-10,0).