Harrys köps upp av O'Learys
Två svenska franchisekedjor blir en. O'Learys köper 94 procent av aktierna i Harrys Pubar AB av huvudägaren Christoffer Lundström med familj.
– Harrys har en stark ställning i Sverige och ett attraktivt koncept. Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper, säger Kenneth Lorentzen, vd på O’Learys Trademark.
Affären ska enligt överenskommelsen slutföras under andra kvartalet 2021.
– Överenskommelsen innebär en enorm potential för Harrys krögare och alla våra gäster runt om i landet. Med O’Learys som ägare skapas mängder av möjligheter i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte och flera andra skalfördelar som gynnar krögarna inom Harrys-kedjan, säger Christoffer Lundström.
Kenneth Lorentzen ser förvärvet av brasserikedjan som början på en spännande resa. Ambitionen är att skapa den största eatertainment-koncernen i Europa. I dag har O’Learys cirka 110 enheter. Med förvärvet av Harrys får bolaget ytterligare över 20 franchise-restauranger i Sverige.
– Vårt mål är att ha fler än 300 enheter inom gruppen runt om i Europa år 2025. I tillägg till att växa med O’Learys- och Harrys-varumärkena är vi i dialog med flera olika eatertainment-aktörer och fastighetsägare runt om i Europa, avslöjar Lorentzen.