Svenska Umida lanserar webbshop för alkohol
Det svenska företaget Umidas har planer på att lansera en egen webbshop och genomför därför ett pilotprojekt i mars inom affärsområdet Brand for fans, som säljer och marknadsför alkoholdryck producerad med och av artister.
Den nya webbshoppen har utvecklats under senare delen av 2020 och är riktad mot europeiska konsumenter. Lanseringen i mars blir en mjukstart för att testa funktionaliteten och lanseras på pilotmarknaderna Tyskland, Storbritannien och Frankrike.
Dryckesbranschen har varit långsam med att lansera egna lösningar för digital försäljning direkt till kund bland annat för att alkoholskatter ska redovisas lokalt vilket inte alltid skett vid handel över gränser. Umida säger att de nu löst problemet med lokal redovisning för ett tiotal europeiska länder och att fler länder kommer att omfattas av den lösningen senare under 2021.
Den nya webbplattformen kommer enligt Umida att underlätta för försäljningen kopplad till artisternas egna kanaler samt vara grunden för en databas med större insikter om konsumenternas beteenden och önskemål.
– Det är fantastiskt att vi snart kommer att ha kunskap om vem som köper våra produkter, hur ofta de handlar och vad de tycker om produkterna. Att baserat på dessa insikter kunna rikta erbjudanden direkt vid köptillfället öppnar upp en helt ny värld för oss med stora möjligheter, säger Filip Lundquist, vd för Umida Group, i en kommentar.