Rekordförsäljning på fettisdagen trots pandemin
Svenska folket vallfärdade till bagerierna på fettisdagen. Eller som Sveriges bagare & konditorer uttrycker det: Efter elva månaders motgång fick branschen uppleva en dags framgång.
De senaste åren har mer än häflten av Sveriges befolkning ätit minst en semla under fettisdagen och uppskattningsvis sex miljoner semlar har sålts. I år var farhågorna stora för att det skulle bli betydligt färre eftersom företagen brukar stå för för en tredjedel av inköpen och förbeställningarna i år var få. Ändå blev det rekordförsäljning på många håll, tack vare uppslutningen från privatpersoner. En glädjens dag i en bransch där var tjugonde medlemsföretag gått i konkurs under pandemin.
– Under dagen rapporterade bageri efter bageri att kunderna lystrat till branschens rop på hjälp och att de vallfärdat till bagerierna som haft rekordförsäljning. Som bransch är vi oerhört tacksamma för den uppslutning privatpersoner visat för att stötta vår bransch i de här tuffa tiderna, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.
Branschen hoppas nu att fettisdagen ska innebära en vändning efter en tuff tid med sviktande försäljning och osäkra villkor för branschens företag.
– Nu gäller det att hålla i och hålla ut. Faran är inte över än, och vi hoppas att kunderna fortsätter att visa sitt stöd för branschen. Om kunderna vill kunna köpa en bulle på sitt favoritbageri i höst behöver de köpa ytterligare en semla nu, säger Martin Lundell.