Sju av tio vill ha take-away i egen matlåda
Det är Svenska Retursystem som låtit genomföra undersökningen.
– De miljontals engångsförpackningar som innehåller våra luncher och middagar orsakar både nedskräpning och bidrar till klimatförändringarna. Att så många vill ta hem maten i sin egen låda är en liten men viktig pusselbit i omställningen till ett mer hållbart samhälle, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem, i ett pressmeddelande.
Sju av tio svenskar, 68 procent, svarade att de kan tänka sig att ta med en egen matlåda när de köper färdiglagad mat från restaurang eller butik i stället för att få maten i en engångsförpackning. Störst är intresset bland unga kvinnor. I åldersgruppen 18–29 år svarar 84 procent att de skulle kunna tänka sig att använda egen matlåda.
– I och med pandemin äter vi mer restaurangmat hemma. Restaurangerna kan enkelt bidra till att minska mängden engångsförpackningar genom att göra det möjligt att ta med sig maten hem i en egen matlåda, säger Anna Elgh.
– Matkonsumtion står för över 30 procent av Sveriges koldioxidutsläpp. Svenska Retursystem hjälper livsmedelsbranschen att minska sin klimatpåverkan genom återanvändningsbara returbackar för distribution av livsmedel. Nu hoppas vi att fler restauranger och butiker ska ta det cirkulära sättet att tänka även till sina kunder, säger Anna Elgh.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Sifo på uppdrag av Svenska Retursystem under perioden den 24 november till den 3 december 2020. Totalt har 1 000 svenskar mellan 18–79 år från ett riksrepresentativt urval svarat.