23948sdkhjf

Frankrike största marknaden för bag-in-box

Det vinälskande och vinproducerande landet Frankrike är idag den största konsumenten av bag-in-box. I pandemins spår har dessutom efterfrågan på vin i bag-in-box ökat.

När bag-in-box introducerades för vin i Sverige 1996 fnyste många vindrickare på näsan och menade att de minsann aldrig skulle kunna tänka sig att köpa vin på kartong. Ännu mindre trodde man att denna förpackning skulle ha någon framgång i det vinälskande landet Frankrike. Men ack så fel man hade.

Idag säljs omkring 65 procent av allt vin i Sverige i bag-in-box och Frankrike är idag den marknad där bag-in-box är störst. I en ny undersökning genomförd av förpackningsföretaget Smurfit Kappa i samarbete med Wine Intelligence har beteendet hos vinkonsumenter i Frankrike och Storbritannien analyserats. I spåren av pandemin har man i allt högre grad övergått till att dricka vin och umgås i hemmet i stället för på krogen.

Resultatet är att efterfrågan på bag-in-box har ökat i år. Den visar att vin på bag-in-box har lockat 3,7 miljoner nya konsumenter i Frankrike och Storbritannien under de senaste sex månaderna. Frankrike är visserligen den största marknaden för vin på bag-in-box men Storbritannien är den marknad som växer snabbast för närvarande.

Några fördelar med lådvin enligt undersökningen är friheten att dricka önskad mängd, enkelheten i att transportera och valuta för pengarna. Andra fördelar är att bag-in-box-vin är hållbart upp till 6-8 veckor efter öppning, vilket kan jämföras med två, tre dagar för vin på flaska, men även den lägre miljöpåverkan.

Marknaden för Bag-in-Box har för närvarande nästan 12 miljoner konsumenter i Frankrike och 4 miljoner konsumenter i Storbritannien. Undersökningen visar på lådvinernas tillväxtpotential, där ytterligare 4,4 miljoner konsumenter är öppna för att köpa produkten i framtiden, vilket motsvarar en potentiell ökning av antalet konsumenter med 27 %.

I en kommentar till undersökningen, säger Thierry Minaud, CEO på Smurfit Kappa Bag-in-Box:

– Framtiden ser ljus ut för våra Bag-in-Box-lösningar med tanke på att undersökningen visar att 4,4 miljoner konsumenter potentiellt kommer att köpa produkten inom de komman de sex månaderna.

– Bag-in-Box erbjuder en mer hållbar, kostnadseffektiv och konsumentvänlig förpackningslösning som just nu uppfyller konsumenternas förväntningar, vilket förklarar den enastående framgången och starka marknadstillväxten.

Undersökningen visar att fyra av tio potentiella köpare är yngre än 35 år och skulle vilja se produkten i mindre format. Bland de som ofta köper vin på Bag-in-Box vissar undersökningen att den populäraste produkten är förpackningen på 3 liter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093