23948sdkhjf

Framgång i Storbritannien för Kopparbergs trots stängda pubar

Det turbulenta första halvåret visade sig bli framgångsrikt för Kopparbergs som trots stängda pubar på den viktiga, och för Kopparbergs största, brittiska exportmarknaden ökade både i försäljning samt tog marknadsandelar.

Koncernens nettoomsättning uppgick under första halvåret 2020 till 1 148,9 miljoner kronor (971,2). Vilket är en uppgång med 18 procent jämfört med samma period föregående år.
Resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 210,0 miljoner kronor (175,8), en ökning på 19 procent.

På den brittiska marknaden ökade cidersegmentet och även pink Gin-segmentet ökade Nya lanseringar av både nya smaker av cider och pink gin under sommaren var framgångsrika och så var även lanseringarna av Kopparbergs nya rom, färdigmixade pink gin-dryck samt produkter i den för företaget helt nya kategorin hard seltzser.

På den svenska marknaden ökade försäljningen på Systembolaget av både öl och cider vilket täckte upp för förlorade intäkter inom restaurangsegmentet.

Viktiga turistmarknader som Spanien, Grekland och Cypern såg en lägre försäljning än tidigare år. I Australien, Irland och Finland ökade Kopparberg sin försäljning.

– Sammanfattningsvis är detta det bästa resultatet någonsin men under rådande omständigheter är jag ödmjuk inför framtiden, men detta resultat hade aldrig varit möjligt utan en fantastisk personal både i Sverige och våra dotterbolag utomlands, skriver Kopparbergs vd Peter Bronsman i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.174