Franchise växer – men ingen garanti för succé
Franchise är stort i snabbmatsbranschen och volymerna växer. Det gör också riskkapitalbolagens intresse för franchisekedjorna, en ekvation som inte alltid går ihop, enligt Johan Martinsson, vd för branschorganisationen Svensk Franchise.
Franchise är sedan länge ett beprövat koncept i handeln och med tillväxten av ”casual dinner-restauranger” i städer och längs vägarna har de etablerade kedjorna ett starkt grepp om snabbmatskulturen.
Bland Svensk Franchises 140 medlemsföretag ser Johan Martinsson att de traditionella hamburgerkedjorna fortfarande är störst inom ”casual-dining” även om intresset för ny, alternativ mat växer sig allt starkare. Restaurangbranschen, med snabbmatsnischen inräknad, uppges idag utgöra 10–15 procent av all svensk franchise.
Kedjornas länkar är de privata franchisetagarna som driver var sin egen verksamhet mot en kostnad till konceptbolaget. Femåriga avtal är vanligast och lösningarna för franchiseavgifterna varierar.
– Det kan handla om en engångssumma för övertaget av verksamheten, alternativt en ”inträdesavgift” samt en månatlig avgift som baseras på omsättningen plus en marknadsföringsavgift, säger Johan Martinsson och förklarar att kalkylen är unik för varje enskilt företag. Det finns ingen universalmodell.
För- och nackdelar med franchise + • Beprövat koncept. • Färdigt recept för framgång. • Etablerat varumärke. • Tillgång till referenser, rådgivning och support. • Delad finansiell risk. • Arbetskamrater, att vara en del av en helhet. – • Begränsat utrymme för egen kreativitet. • Det krävs investeringar i tid och pengar utan garantier. Franchise är ingen given framgång. • Man väljer inte sina kollegor (övriga franchisetagare), det gör franchisegivaren. |
– Det finns en rad fällor inom franchise så det är viktigt att göra sin egen bedömning. En bra franchisegivare ska hjälpa sina franchisetagare med det. En av våra viktigaste uppgifter är att granska de avtal som tecknas för att säkerställa att de är etiskt gångbara. Bra inköpsavtal och kedjemarknadsföring lägger oftast grunden till lönsamhet.
Riskkapital genomsyrar hela näringslivet, även franchise. Den lösningen har dock inte alltid varit så lyckad. Johan Martinsson tycker att det handlar om två helt olika affärskulturer.
– Ett scenario kan vara att ett riskkapitalbolag förvärvar en kedja och köper de ”bästa franchisetagarnas” verksamhet för att få in dem i sin balansräkning. Vad händer med de som lämnas utanför? Får de relevant stöd och hjälp?
– Franchiseföretag är ofta värdegrundsdrivna, vi brukar tala om ”familjen”. Man hjälper varandra. Alla tjänar på att det går bra för alla. Även det är en utmaning för en del av riskkapitalbolagen; det vill säga att lära och förstå hur viktiga dessa kulturfrågor är för fortsatt framgångsrik kedjedrift, säger Johan Martinsson.