Lavazza satsar på kafékedja i Kina
Det 125-åriga italienska familjeföretaget Lavazza och gått ihop med snabbmatsföretaget Yum China. Tillsammans ska de lansera en ny kafékedja i Kina. De två företagen har redan öppnat en Lavazza-butik I Shanghai, den första utanför Italien, som ett första steg i det nya partnerskapet, skriver Inside Retail Asia.
Den nyöppnade flaggskeppsbutiken ligger i Jing'an, Shanghais historiska citydistrikt, och erbjuder vad som företagen hävdar är ”en heltäckande coffee shop-upplevelse som är nästan identisk med vad du kan förvänta dig att finna i Italien”.
Höga tak, muralmålningar och inredning i marmor ska bidra till den italienska känslan. Kaffet är kompletterat av ett gastronomiskt kafé som serverar traditionella Italien-inspirerade snacks.
Antonio Baravalle, vd för Lavazza Group, beskriver Yum China som en prestigepartner med djup inhemsk kunskap om marknaden och om de kinesiska konsumenternas behov.
– Kina är en viktig marknad med en enorm potential av outnyttjad kaffekonsumtion. Vi har sökt efter de rätta förutsättningarna att etablera Lavazza i Kina och Asien och det här partnerskapet är ett viktigt första steg, menar Baravalle.
Lavazza Group har sedan tidigare dotterbolag i elva länder, varav ett i Sverige.