De är Sveriges grönaste varumärken
SJ och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken, i alla fall enligt konsultföretaget Differs kundundersökning som utförts sedan 2008.
Inom kategorin snabbmat vann Max första pris för tionde året i rad. Denna gång följt av Subway och Sibylla.
– Det senaste året har vi plastbantat och lanserat nya goda gröna burgare och med världens första klimatpositiva meny fick vi pris av FN. Nu gläds vi åt att allt fler företag börjar sälja klimatpositiva produkter precis som vi. Det största vi kan göra är att inspirera fler att göra mer, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max som en kommentera till förstaplaceringen.
Undersökningen bedömde grönheten hos 105 varumärken och SJ stod, för sjunde gången, som vinnare. När de tillfrågade fick välja fritt bland varumärken placerades Änglamark högst med god marginal, vilket var nionde året i rad varumärket hamnade på första plats. På andra plats i båda kategorierna placerades Coop som även hamnade högst upp på listan i kategorin dagligvaruhandel, följt av Ica och Willys.
– Det är tydligt att den gröna trenden växer sig allt starkare. Konsumenterna är mer medvetna än någonsin, och många väljer bort varumärken som de inte tycker håller måttet inom grönhet. Både SJ och Änglamark är varumärken som lyckats bygga ett förtroende hos kunderna genom ett konsekvent och aktivt hållbarhetsarbete, säger Clara Boëthius på Differ.
I undersökningsdelen ingick närmare 1 000 respondenter i åldrarna 15-75. Datainsamlingen genomfördes under december år 2019.