23948sdkhjf

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

Den danska bryggeriätten Carlsberg ökade sin ölförsäljning från 112,3 miljoner hektoliter till 112,5 miljoner under andra halvåret 2019. Det framgår av företagets senaste årsredovisning. Det är framförallt de asiatiska marknaderna som stått för ökningen med hela 8 procent då försäljningen backade i både Väst- och Östeuropa.

Även området "non-beer" ökar från 20,8 miljoner hektoliter till 22,4 miljoner. Här ökar båda de europeiska marknaderna men det är framförallt Asien som står för en tillväxt på hela 33 procent.

Samtidigt är den asiatiska marknaden också det område som oroar Carlsberg mest.

– Vi står inför ett mycket volatilt företagsklimat med bland annat utbrottet av coronaviruset i Kina som vi ännu inte vet omfattningen av ännu, skriver Carlsberg i årsredovisningen.

Carlsberg gör ett rörelseresultat före engångsposter på 5 294 miljoner danska kronor för det andra halvåret 2019, vilket slår analytikernas förväntningar om ett rörelseresultat på 5 272 miljoner danska kronor.

Nettoomsättningen uppgick till 32 912 miljoner danska kronor, att jämföra med analytikernas förväntningar som låg på en nettoomsättning om 33 081 miljoner danska kronor, enligt Infronts prognossammanställning.

Den ordinarie utdelningen föreslås bli 21:00 danska kronor per aktie för helåret. Analytikerna väntade en ordinarie utdelning om i snitt 22:90 danska kronor.

Bolaget påbörjar ett nytt tolvmånaders återköpsprogram på 5 miljarder danska kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063