Snabbmatskedjan Jureskogs etablerar sig längs E4:an
Under parollen Sveriges långsammaste snabbmat bygger bröderna Johan och Ludvig Jureskog en ny mer hållbar hamburgerkedja. Jureskogs har i nuläget fyra restauranger, varav en vägkrog. Nästa stopp sker i Värnamo, men planerna är betydligt större än så.
”Lugn, vi kommer inom kort finnas på en väldans massa ställen i Sverige. Vi är på en resa mot att förändra synen på snabbmat, en resa som tar oss till stora och små städer, från norr till söder”, skriver Jureskogs på sin hemsida.
Stjärnkrögaren Johan Jureskog är känd från bland annat Svenska kocklandslaget och tv-programmet Kockarnas kamp. Han är även delägare i Rolfs kök, AG samt AG Kötthandel på NK i Stockholm. Hamburgerrestaurangen Jureskogs driver han ihop med brodern Ludvig Jureskog, tidigare hovmästare på bland annat Operakällan, och entreprenörerna Erik Thulin och Oliver Hildebrandt.
Snabbmatssatsningen började i Stockholm 2018 och utvidgades till Lund förra sommaren. Nu siktar Jureskogs in sig på bilisterna längs E4:an. Den första vägkrogen öppnades i Viringe, Mjölby, förra veckan. Under försommaren etablerar sig kedjan även i Bredasten, utanför Värnamo.
– Vi känner att det är ett stort glapp att fylla på E4. Det är undermåligt det utbud som finns där. Hela Sverige och världen skriker efter en bättre klimatsmartare mat. Sedan jag började laga hamburgare har det varit min dröm att ha en drive thru. Att vara längs E4:an har varit min pojkdröm, säger Johan Jureskog till Värnamo Nyheter.
Jureskogs serverar hamburgare med färskt bröd från eget bageri, kött från svenska mjölkkor och pommes friterade i talg. En salladsbar, samt flera vegetariska och veganska alternativ ingår också i utbudet.
– Det är kockar som lagar åt dig och inte maskiner och vi gör allt per order. Beroende på vad som beställs så kan det ta lite längre tid och vara något dyrare. Allt handlar om vad man vill stoppa i magen.
Expansionsmålet är högt uppsatt. Johan Jureskog tror att det är möjligt att etablera 60 restauranger.
– Vi kommer inte kunna hålla samma pris som de andra kedjorna, för då måste man upp i volym. Men hela Sverige skriker efter hållbarhet. Vi måste ändra vårt synsätt och ta hand om naturen. Vi jobbar mot att inte ha någon plast. Vi har sopsäckar i plast och mugglock till take-away i plast. Resten är papper, som också kostar mer än plastskräpet. Ska vi förändra något i Sverige, så kan bara konsumenterna se till att det förändras, säger Jureskog till Östgöta Correspondenten.