Nytt snabbmatskoncept med ägg i alla rätter
Efter att ha grundat och sålt Espresso House satsar Elisabet Eriksson nu på ett nytt snabbmatskoncept. Hos Eggs Inc innehåller alla rätter – just det – ägg.
Avkastningen från försäljningen av Espresso House har lagt grunden för Eggs Inc. Elisabet Eriksson ser samma potential i sin nya satsning som hon gjorde med den snabbväxande kafékedjan som hon grundade 1996 och sedan sålde för fyra år sedan till investeringsbolaget JAB. Tanken är att växa globalt direkt med Eggs Inc.
– Sedan september 2017 har vi arbetat på att utveckla ett innovativt och unikt restaurangkoncept som erbjuder snabb och enkel mat som samtidigt är god, hälsosam och miljösmart. Vi tror och hoppas att Eggs Inc kommer bli en internationell succé, säger Elisabet Eriksson (före detta Asker).
Hon och maken och medgrundaren Glenn Eriksson smög igång den första Eggs Inc-restaurangen redan för ett år sedan vid Odenplan i Stockholm. Nu är makarna redo att skala upp verksamheten med ett nytt konceptspråk. På den nya restaurangen vid entrén på Regeringsgatan 29 serveras frukost, brunch, lunch, middag och mellanmål – med ägg som huvudingrediens i samtliga rätter. Eller som det står formulerat i Gallerians presentation på nätet: Mat med eggstra allt.
Exempel på rätter är Egg Pizza, där botten till 100 procent består av ägg och därmed i stort sätt fri från kolhydrater. Egg Bites är små omeletter i bite-size som kan dippas i olika majonnäser eller såser.
– Ägg är en superråvara som erbjuder oändliga möjligheter till variation i smak och form, och som dessutom är kalorisnål och proteinrik, säger Elisabet Eriksson.
Makarna Erikssons mål är att öppna omkring 100 restauranger globalt inom fem år. Det pågår redan diskussioner om master franchise i Norden, Baltikum och Asien.