Restaurangchefer vill inte ändra inköp för miljöns skull
Restaurangchefernas är inte så intresserade av att ändra sina inköp för miljöns skull som man kanske skulle kunna tro. I en ny undersökning svarar fyra av tio att deras intresse för detta är begränsat.
Undersökningen är genomförd under våren 2019 av IMA marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding och ingår i en större kartläggning av attityder och kunskap när det gäller våra matvals påverkan på miljön och klimatet.
Undersökningen visar att ungefär var tredje restaurangchef anser sig ha begränsad kunskap om matens miljö- och klimatpåverkan. I stället efterlyser var femte restaurangchef en attitydförändring hos sina gäster. Detta eftersom restaurangägare till stor del baserar sina inköp på vad konsumenterna vill ha och letar efter.
– Att så många har ett begränsat intresse av att ändra sina inköp behöver inte betyda att man är ovillig att göra förändringar – utan att man möjligen saknar kunskap och inte vet hur man ska göra för att bli mer miljövänlig, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.
För att rusta framtidens konsumenter ska SLU Holding tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Högskolan i Skövde (HS) bygga ett dataspel som kan ge ökad kunskap om hur våra val av mat påverkar miljön och klimatet. En prototyp har redan tagits fram som med gott resultat testats på gymnasielever i Västsverige.