O'Learys lägger större betoning på maten
Sportbarkedjan O'Learys, som haft det tufft ekonomiskt, tar nu ett steg i ny riktning. Med ett nytt koncept är målet att O'Learys framöver ska uppfattas som en casual dining-restaurang samtidigt som känslan av amerikansk sportbar består.
– Vi har länge setts som en sportbar där man kan äta men vill i stället ses som en restaurang där man kan se sport, säger Henrik Severin, food & beverage director på O'Learys.
Henrik Severin har gedigen branschbakgrund bland annat som souschef på Operakällaren i Stockholm och executive chef på hotellkedjan Scandic. Han har också varit chef de partie på Michel Braas i Frankrike och jobbat på Gordon Ramsays i London. När han kom till O’Learys började han genast analysera materbjudandet och drog igång en serie kundundersökningar. Det nya konceptet bygger på analysen av dessa undersökningar.
Gästerna på O'Learys 76 svenska restauranger kommer att få se mer färska råvaror, mer mat lagad från grunden, mer grönsaker och en större variation av proteinkällor. För att höja helhetsupplevelsen i restaurangen ingår även en bättre dryckesportfölj, ny menylayout, nytt porslin och ny inredning i uppgraderingen.
För att säkerställa en jämn och hög matkvalitet har O'Learys startat ett utbildningsprogram för köks- och servicepersonal.
– Vi har skapat lättare rätter och en modernare meny som kan tilltala alla segment. Maten ska vara mer attraktiv för både smaken och ögat. Kort sagt är det nu mycket mer kärlek i matlagningen, säger Henrik Severin.
Det nya matkonceptet kommer att vara infört på samtliga O’Learys-restauranger i Sverige, Norge och Finland under december 2019.