Kopparbergs ”pink gin” överträffar förväntningarna
Bryggeriet Kopparbergs såg sin vinst stiga till 175,8 miljoner kronor under det andra kvartalet. Det bästa någonsin för företaget Samtidigt minskade nettoomsättningen från 1 029 miljoner till 971,2 miljoner. En minskning som enligt Kopparbergs framför allt berodde på det dåliga vädret på den brittiska marknaden.
På den brittiska marknaden fortsätter Kopparbergs cider vara det mest sålda varumärket på flaska inom on-trade (pubar) och inom off-trade (supermarket) är bryggeriet det näst mest säljande cidervarumärket.
Under perioden lanserade Kopparbergs en smaksatt gin, en så kallad "pink gin" med smak av jordgubb och lime, vars försäljning gick långt över bryggeriets förväntan. På grund av den stora efterfrågan på gin på den brittiska marknaden har Kopparbergs fått skjuta upp lanseringen utanför den brittiska marknaden till senare på året samt under nästa år.