23948sdkhjf

Svenska Ägg: Det finns en marknad för hönskött

Sju av tio svenskar äter eller kan tänka sig äta hönskött, enligt undersökning.

Det finns en marknad för hönskött. Det hävdar i alla fall branschorganisationen Svenska Ägg som tagit hjälp av Origo Group för att undersöka svenska folkets inställning till hönskött.

Hönskött syns sällan på restaurangmenyerna och bara ibland i matbutikerna. Ändå svarar fyra av tio svenskar i undersökningen att de redan äter hönskött och ytterligare nästan en tredjedel kan tänka sig att äta det. Så potentialen finns.

– Kokt höna med currysås var en vanlig rätt förr, och tidigare åt vi betydligt mer hönskött överlag i Sverige. Enligt undersökningen uppfattas det krångligt att tillaga och man vet inte riktigt var man får tag på det eller hur det smakar. En lägre efterfrågan i kombination med vad vi faktiskt har att välja på när vi kommer till affären gör att hönskött inte är ett naturligt inslag i matlagningen, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg. 

Svenska Ägg poängterar att en ökad efterfrågan på hönskött skulle få matsvinnet att minska. Även om en stor del exporteras och blir till färdigmat och djurfoder, tas inte allt om hand. För dem som letar nya affärsidéer finns en möjlighet att fylla luckor på marknaden då hönskött redan finns och en stor del av svenskarna kan tänka sig att äta det. 

– Om hönsköttet görs lättanvänt i form av färdiga produkter kommer efterfrågan öka, tror Marie Lönneskog Hogstadius och nämner ”henburgaren” som presenterades i matprogrammet ”Maträddarna” som ett exempel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062