Så ska Espresso House minska svinnet
Maträddarappen Karma inleder rikstäckande samarbete med Espresso House. Kafékedjan ansluter initialt 40 kaféer i storstäderna till tjänsten och under nästa år byggs erbjudandet ut till fler kaféer ute i landet.
- Samarbetet med Karma innebär att vi på ett enkelt och bra sätt kan rädda den mat som eventuellt blir över i slutet av dagen, en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Målet är att alla våra coffee shops ska kopplas på under nästa år. Det känns fantastiskt att vi är igång och vi ser fram emot att rädda mat tillsammans med Karma, säger Stina Möller, vd på Espresso House i Sverige i en kommentar.
Karma lanserades i november 2016 och har i dag 400 000 användare och fler än 1 500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker. Enligt appen är fika ett poulärt segment bland appanvändarna.
I Stockholm är kedjans kaféer på Drottninggatan och Regeringsgatan anslutna och därtill kan tjänsten nyttjas för kaféerna på Kungsportsavenyn, Arkaden och Kungspassagen i Göteborg.
Espresso House är grundat 1996 och har 400 enheter och öppnade första kaféeet utanför Norden, i Hamburg i Tyskland.