23948sdkhjf

Långa köer kostar 16,4 miljarder

7-Eleven och Pressbyrån bäst i klassen när det gäller snabba betalningar.

Det nederländska betalbolaget Adyen har mätt slutnotan för långa köer i den nordiska detaljhandeln. 16,4 miljarder kronor per år omplaceras mellan företagen på grund av köer. Undersökningen, Retailbarometern, är genomförd bland 5 000 konsumenter och 500 företag. De nordiska kunderna är de som ställer högst krav i Europa. 39 procent uppger att de utesluter butiken om handlaren inte tillhandahåller den betalmetod som kunderna önskar.

Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån är bäst i klassen när det gäller snabba betalningar. Korta köer är deras existensberättigande.

För oss är tiden allt. Vi ligger i lägen med hög konkurrens och om 3 till 4 personer står i kön så vänder kunderna och går till en annan butik, säger vd:n Magnus Carlsson till Fri Köpenskap.

Därför har kedjan också gått ”all in” på att korta köerna. Både genom varuplacering, arbetssätt och teknik.

Genomsnittsköpet hos oss tar 20 sekunder, vilket troligen är det snabbaste i landet. Vi tittar hela tiden på hur vi kan förkorta köptiden och därmed köerna.

Digitala kvitton och blipp-betalning är två exempel exempel.

Vår butik vid Göteborgs central slängde sex sopsäckar med kvitton varje dag, och vi tackar bankerna för att de varit drivande i frågan om kontaktlösa betalningar. Att kunder slipper slå kod vid mindre köp har sparat många sekunder, säger Magnus Carlsson.

Två olika typer av självskanningskassor finns också i kedjans butiker.

Vi har en stationär självskanningskassa i vissa högintensiva lägen och en annan variant som kan användas som en vanlig kassa men också enkelt vridas ut som en självskanningskassa. Den passar bäst i lägen med tydliga pucklar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078