Så ska Max minska klimatutsläppen
Max Burgers signerar initiativet och går med i plattformen Cool Food Pledge som är ett initiativ av World Resources Institute. Initiativet är en plattform för de anslutna företagen för att spåra måltidernas negativa utsläpp, ta fram handlingsplaner för att ställa om till goda måltider med lågt klimatavtryck samt lyfta fram resultat och goda exempel. Målet är att 250 företag ska ha skrivit under löftet år 2021. Med hjälp av initiativet ska även fler företag inom måltidsindustrin att ställa om till mer växtbaserad mat.
– Det var naturligt för oss att skriva på eftersom vi redan bestämt oss för att göra mer än Cool Food Pledge på mindre än halva tiden. Därför binder Max mer koldioxid från atmosfären via trädplantering än våra produkter släpper ut. Det gör våra burgare klimatpositiva, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på burgerkedjan.
I en kommentar säger även vice vd och Max Sverigechef Christoffer Bergfors att det "är det fantastiskt att vi som är ett litet svenskt företag kan vara med och inspirera på en global nivå".