23948sdkhjf

Stärkande räkneövningar i julbordstider

KRÖNIKA: Jag hoppas att era bokningar inför julbordet har trillat in som de ska. Jag vet att många av er har gjort mer eller mindre avancerade ”konkurrentanalyser”.

Hur mycket tar alla andra betalt för sina julbord? Vilka sittningstider har de? Ingår glögg eller kaffe? Vad betalar barnen?

Men det är så mycket mer än priset som spelar in: Hur ser vi till att snittnotan ökar med hjälp av aktiv merförsäljning och att de större

sällskapen har förbokat dryckespaket? Hur säkerställer vi bokningarna och undviker no shows? Är bemanningen på rätt nivå? Har vi rätt bordsmix beroende av sällskapens storlek? Hur många bord har vi tillgängliga för web-bokningar?

Med hjälp av programmet Julbord Trends kan du nu jämföra dig mot dina konkurrenter och se om strategierna inför julbordet var lyckosamma, direkt på Internet efter varje sittning alternativt på morgonen nästkommande dag. Har vi fått ett kvitto på att vi är rätt ute eller hinner vi göra några förändringar redan i år? Förutom att jämföra sig mot marknaden, kan varje restaurang välja ut ett antal konkurrenter, minst fyra, vars nyckeltal man vill kunna jämföra sig mot som en grupp. De enskilda restaurangernas statistik kan aldrig utläsas, utan alltid som en grupp, antingen utvald eller generell. Det som dagligen rapporteras in direkt på Internet är hur mycket julbordsgästerna harspenderat under lunchen, eftermiddagen och/eller kvällen samt hur många julbord som sålts. Som vanligt är det restaurangernas branschspecifika nyckeltal: Snittnota”, Seat Turns och RevPAS som jämförs.

Julbord trends har nu funnits i fem år och intresset för denna möjlighet att kunna jämföra sina nyckeltal mot sina konkurrenter, branschkollegor och systerkrogar ökar ständigt, inte minst med en växande marknad i kombination med nya möjligheter. Även i år kommer

Benchmarking Alliance att genomföra en analys över julbordsförsäljningen och målet är att nå ut i hela Sverige. Därför efterlyser vi nu fler deltagande restauranger oavsett var i landet du befinner dig. De som medverkar kommer dagligen att erhålla värdefull statistik, nyckeltal och jämförelser under hela julbordsperioden. Informationen restaurangerna får ta del av är viktigt för intern uppföljning och externa jämförelser, men även till planeringen inför nästa års julbord.

Serverar du inte julbord? Misströsta inte, då kan du vara med i Restaurant Trends istället.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112