Mattjänster i dust efter KKV-anmälan
Tjänsten Hotmat har anmält Onlinepizza till Konkurrensverket – anklagelser som nu avfärdas.
I sin anmälan trycker Hotmat på att Onlinepizza använder sig av stora rabatter till både restauranger och slutkunder i flera mindre städer, där ett antal restauranger istället valt Hotmat för att hantera onlinebeställningar, skriver Dagens industri .
Dessutom anklagar Hotmat sin konkurrent för att inte ha tagit bort restauranger som avslutat samarbetet med Onlinepizza från hemsidan, utan låter dem ligga kvar med statusen offline.
Från Onlinepizzas håll avfärdar man anklagelserna.
– Det finns inget för Konkurrensverket att gå på, säger Onlinepizzas vd Daniel Strömberg till Di .
Enligt Daniel Strömberg har man mindre rabatterbjudanden i de städer där restaurangerna i större utsträckning valt Hotmat som tjänst, än vad Hotmat själva har. Han säger vidare att man valt att inte matcha Hotmats rabatter, då det "inte är en hållbar business".
Vad gäller restauranger som fortfarande listas på Onlinepizzas tjänst, men som istället gått över till Hotmat, säger Daniel Strömberg att det handlar om att göra korrekta uppsägningar av avtal. Det har de flesta restauranger inte gjort, vilket gör att de ligger kvar med en offline-status, menar han.
– För att avsluta ska de säga upp avtalet och skicka in vår utrustning. Får vi inte tillbaka grejerna så är avtalet inte uppsagt, juridiskt sett, säger Daniel Strömberg till Di.
Hotmat är baserat i Lidköping, och det är i just västsvenska städer som man sedan tidigare uppgett sig ha knutit till sig ett större antal kunder.