Johan och Nyström expanderar i Göteborg
Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.
Rosteriet, som säljer specialkaffe rostat i Sverige, siktar nu på att etablera sig för både kafékunder och företag. Särskilt kontorsförsäljning, som man sedan tidigare har i staden, ser man har en potential att bli mycket större.
– Vi är främst ett rosteri och den typen av försäljning, och försäljning genom ombud, är därmed en stor del av omsättningen, säger Johan Damgaard, medgrundare och avgående vd för Johan och Nyström, till GP.
Med de nya kaféerna ökar rosteriet på antalet enheter rejält – i dagsläget har man tre konceptbutiker och kaffebarer i Stockholm, två på Arlanda och en i Helsingfors.
Under förra året köptes Johan och Nyström av Espresso house, som i dag har 16 caféer i Göteborg och beräknas ha 15 procent av den totala kafé-marknaden i Sverige. Espresso house är i sin tur en del av tyska koncernen JAB, som också äger kedjor som Stumptown och Krispy Kreme Doughnuts