Träningshajpen skapar nya mellanmål
Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent och någon avmattning är inte i sikte.
– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.
Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandeln. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.
– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.
Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden. Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.
– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.
Tobias Rydergren tycker även att trenden breddats. Proteinbars- och shakes har gått från att vara renodlade träningsprodukter till att bli mer av ett vanligt mellanmål.