23948sdkhjf

Framåt för Fairtrade

Årets höstkampanj för Fairtrade har avslutats och intresset för produktsegmentet har ökat markant.

Intresset för Fairtrade växer och ett stort antal butiker runtom i Sverige har bidragit med information och provsmakningar.

– Det finns ett stort engagemang för Fairtrade och det syns verkligen under kampanjveckorna. När butikerna har kampanjpriser, anordnar provsmakningar eller på andra sätt deltar i kampanjen ökar det kunskapen både i butik och hos konsumenter, säger Maria Granefelt, tf generalsekretare för Fairtrade Sverige.

Under årets kampanj har 125 Ica Kvantum-butiker tävlat om att få fler att välja Fairtrade-märkta produkter. Tävlingen vanns av Ica Kvantum Karlshamn som ökade antalet kundkorgar med Fairtrade-produkter med 83 procent under kampanjveckorna.

Samtidigt fortsätter Fairtrades produkter att sälja allt mer generellt, både i Sverige och världen. I Sverige ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent under 2016, Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 360 kr per person och år, det vill säga totalt 3,6 miljarder kronor.

Bananer är den enskilda produkt som säljer bäst och idag är 17 procent av alla bananer Fairtrade-märkta. Globalt, där försäljningen av Fairtrade-märkta produkter uppgick till 7,8 enligt senaste årsredovisningen, säljer kakao bäst med en ökning på 34 procent under det senaste året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064