Så styrs restauranggästen rätt
Verena Kurz experimenterade i sin forskning med så kallade ”nudgar” där personens val påverkas av enkla medel som att lyfta fram de vegetariska alternativet genom att ordningen på menyn ändrades och gjorde rätten mer synlig för kunden. Resultatet blev en tydlig ökning av andelen sålda vegetariska luncher. I genomsnitt ökade andelen vegetariska rätter som såldes från 14 till 20 procent under den tremåndersperiod som experimentet pågick.
– Preferensen för kött är inte så stark och stabil som man skulle kunna tro, och det är inte givet att vi skall konsumera så mycket kött som idag. Vad vi väljer att köpa avgörs inte bara av priset och utbudet, utan även av miljön kring beslutet. Min forskning visar att det är fullt möjligt att designa en beslutsmiljö som leder till att vegetariska alternativ väljs oftare, säger Verena Kurz, forskare i beteendeekonomi i en kommentar.
För restaurangägare som vill sälja mer vegetariskt har Verena Kurz enligt avhandlingen Essays on behavioral economics: Nudges, food consumption and procedural fairness” några konkreta råd;
Marknadsför inte maten som vegetarisk, utan som rätter bland de övriga, då upptäcker fler maten.
Presentera det vegetariska så fördelaktigt som möjligt. Gästen skall exempelvis inte behöva fråga efter det vegetariska alternativet, det skall vara en del av den vanliga menyn.
Beteendeförändringen var delvis ihållande. Andelen ålda vegetariska luncher 4 procentenheter högre än innan experimentet. Den förändrade köttkonsumtionen ledde till att utsläppen av växthusgaser vid matförsäljning minskade med ca 4,5 procent.
Avhandlingen presenterades nyligen vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.