Coop prisar väderleksföretag
Det var under söndagen som företaget Ignitia mottog en prischeck på 100 000 kronor från Coops marknadsdirektör Björn Larsson på Sollidens scen på Skansen för sitt arbete med väderprognoser i västra Afrika.
Prognoserna skickas ut i lättlästa sms vilket bidrar till att bönderna kan planera sin skörd mer träffsäkert och hållbart. De kan till exempel minska sitt användande av bekämpningsmedel och använda de begränsade vattenresurserna endast när det behövs tack vare de precisa prognoserna.
På bara 400 dagar har 160 000 bönder anslutits till systemet och böndernas skörd har enligt uppgift växt med i genomsnitt 47 procent med hjälp av Ignitias prognoser.
Änglamarkspriset röstas fram av svenska folket och en jury och har delats ut sedan 2002 och i år var temat food-tech.
Övriga finalister 2017 var:
Grönska: Lokalt odlade grönsaker och örter som odlas med ett innovativt odlingssystem och som gör att vi kan odla grödor inomhus i urban miljö och året runt.
Simris Alg: Ett pionjärföretag på Österlen som odlar alger.
Tebrito: Utvecklar proteinpulver från mjölmask.
Impact Vision: Vill skapa ett mer transparent och säkert globalt livsmedelssystem med hjälp av hyperspektralteknik.