23948sdkhjf

Hög ljudnivå ett problem på restauranger

Hög ljudnivå på restauranger kan vara påfrestande för alla, inte bara för de 1,4 miljoner svenskar som lider av någon typ av hörselnedsättning.
Enligt en undersökning från Hörselskadades riksförbund har varannan svensk svårt att höra och samtala på kafé och restaurang och fyra av tio restauranganställda tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem. Dagens avskalade inredningar har bara förvärrat problemen.

Hög bakgrundsmusik, slamrande porslin och högljudda röster kan få ljudstyrkan på en restaurang att uppgå till 90 decibel, vilket motsvarar ljudnivån på en gräsklippare. Detta kan upplevas som obehagligt i sig, och inte minst bidra till att det blir svårt att kommunicera med sitt sällskap.

Enligt undersökningen från Hörselskadades Riksförbund (HRF) har varannan svårt att höra och samtala på kafé/restaurang och fyra av tio restauranganställda tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem. En bidragande orsak till problemen är att ljudet av röster, steg, slamrande porslin, bakgrundsmusik, brummande kyldiskar och skrapet av stolsben förvrängs och mångfaldigas när det studsar mellan hårda ytor i minimalistiska lokaler med dålig akustik. Det leder till att gästerna höjer rösten, vilket i sin tur bidrar till att skruva upp bullerspiralen till ett oväsen som stör samtal och trivsel.

På senare tid har problemet med hög ljudnivå uppmärksammats allt mer och initiativ har startats för att komma till bukt med problematiken. Exempelvis startade HRF tillsammans med före detta kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth en arbetsgrupp för att jobba för bättre ljudvolymer på restauranger, och i dag är det vanligt att matrecensenter lyfter fram god ljudmiljö i restaurangrecensioner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.916