Pop-up-restaurang där kunderna lagar maten
Den 10 september slog den svenska möbeljätten Ikea upp portarna till en ny pop-up restaurang ”The Dining Club” i London, med konceptet att gästerna är kockarna. Pop-up-projektet pågår till 25 september.
– Vi öppnar ”The Dining Club” för att vi vill att människor ska mötas och njuta av en måltid från början till slut. Detta i en miljö som känns hemtrevlig och vant, så att du kan vara värd för en middag för alla dina vänner, äger Ellie Pniok, kommersiell chef för Ikea Food, i ett pressmeddelande.
Maten kommer att vara gratis och det kommer bland annat att bjudas på "svenska delikatesser", men exakt vad detta är framgår inte. Att det kommer att rullas en och annan köttbulle är dock ganska troligt, gissar VA.se. Man kan också boka in sig på symmetrisk frukost, fermentering och framtidens mat.
Bakgrunden till pop-up-restaurangen är, enligt Ikea, att sprida matglädje.
– Eftersom människor spenderar mindre och mindre tid på att laga mat och äta tillsammans i Storbritannien, ger Ikea alla matälskare, kock-wannabes, köksnoviser och finsmakare chansen att uttrycka sig själva och imponera på sina vänner på en restaurang där de kommer ha en alldeles egen kock till hjälp, skriver de i ett pressmeddelande.