Detaljhandelns ekoförsäljning ökar med 25 procent
Försäljningen av ekologiska livsmedel i svensk detaljhandel ökade med 23 procent under första halvåret. Sverige går upp jämsides med Danmark i ekoandel och svenska konsumenter handlar just nu mest ekologisk mat i världen, tillsammans med danskarna.
Av kedjorna så ökar Bergendahls mest, 38 procent, därefter Axfood, + 33 procent. ICA, som är ekomarknadens största aktör ökar med 15 procent, en ökning som får ses som en taktinbromsning i skenet av en i det närmaste galopperande utveckling under samma period i fjol.
Den svenska ekoproduktionen på landets gårdar har inom flera produktionsgrenar sett stora ökningar. En utveckling som påbörjades under 2015 och som fortsatt under 2016.
Inom kategorier som till exempel kyckling och bröd har tillgången på marknaden sett en drastisk ökning under perioden, men andelen är fortfarande under 1 procent och potentialen inom flera kategorier bedöms som fortsatt stor. Försäljningen av ekologisk öl på Systembolaget är också en av raketerna, +110 procent (volym).
Den ekologiska andelen ligger nu på 9 procent i den svenska detaljhandeln. Det betyder att Sverige vid halvåret ligger på delad förstaplats tillsammans med Danmark, beräknat på de rapporter och prognoser som finns tillgängliga därifrån. Sverige och Danmark blir de två länder i världen som därmed tillsamman spränger taket för en ekoandel över 9 procent. De svenska, och de danska, konsumenterna är de konsumenter i världen som just nu spenderar mest pengar på ekologiska livsmedel.
*Ekoweb är sedan 18 år tillbaka en politiskt oberoende marknadsrapportör, expert på analyser och statistik från svensk och internationell ekomarknad.