Sverige har lite att jobba med
Många svenska restauranger håller världsklass idag. Men den bilden har inte riktigt slagit igenom bland utländska turister visar en undersökning.
14 000 personer från 14 länder har medverkat i undersökningen som kartlägger vanor och attityder till mat och restaurangupplevelser i samband med resor.
Av resultatet framgår att Italien och Frankrike hamnar på delad förstaplats på listan över länder som anses ge bäst restaurangservice. Spanien kniper andraplatsen, följt av Österrike på tredje plats. Samtliga nordiska länder hamnar i botten på listan. Sverige får endast två procent av rösterna – bara Norge och Finland är sämre med en procent vardera.
– Som svensk tycker jag såklart att vi förtjänar ett högre betyg. Samtidigt är det svårt att mäta sig med ett land som Italien, som lockar matgäster från hela världen och är så starkt förknippat med restaurangupplevelser, säger Susanne Svensson, talesperson för Expedia.se.
Undersökningen visar också att italienare är de som värderar matupplevelser högst i samband med resor. Hela sex av tio (57%) anger mat som en viktig faktor då de väljer semesterresmål. Minst intresserade av matupplevelser är norrmännen – endast 16 procent väger in det kulinariska utbudet när de bestämmer resmål. Bland svenska resenärer prioriterar drygt tre av tio (32%) matupplevelser, vilket placerar svenskarna i mitten av listan. Undersökningen visar också att nära fyra av tio svenskar (39%) har återvänt till ett resmål på grund av den goda maten.
Topplista: Länder som anses ha bäst restaurangservice
1. Italien 18%
Frankrike 18%
2. Spanien10%
3. Österrike 6%
4. Tyskland 5%
5. England 4%
Schweiz 4%
6. Irland 3%
Belgien 3%
7. Sverige 2%
Danmark2%
Nederländerna2%
8. Finland 1%
Norge 1%
Topplista: Låter matupplevelser styra när de väljer semesterresmål
1. Italienare 57%
2. Spanjorer 49%
3. Fransmän 43%
4. Tyskar 38%
5. Irländare 36%
6. Svenskar 32%
Engelsmän 32%
7. Belgare 28%
Finländare 28%
8. Nederländare 27%
9. Schweizare 26%
10. Danskar 19%
11. Österrikare 18%
12. Norrmän 16%