23948sdkhjf

Franchise och pengar

I samband med Entreprenörsveckan i Båstad 20-22 juni, blir det en heldag om franchise. Bland annat kommer för- och nackdelar med franchise, franchise som affärsmodell och trender inom franchise att diskuteras. Kristoffer Nordh, ansvarig utveckling och förändring på Visma Services ska prata "pengar" och lönsamhet.
Hallå Kristoffer Nordh, ansvarig utveckling och förändring på Visma Services. Du ska prata "pengar" på Franchisedagen, eller hur?
– Vi på Visma Services sköter redovisning och löner för både stora och små företag och ekonomin är ju viktig för alla. Det handlar mycket om hur ens vardag ser ut. Hur mycket tid måste man lägga på administration och hur mycket kan man lägga på sina kunder?
– Vi brukar utgå från tre huvuddelar för att lösningen ska bli så bra som möjligt för både franchisegivaren och franchisetagaren och att vi därmed kan förbättra resultatet:
Hur ser processerna ut och hur kan vi förbättra dem? Vilka system passar vår gemensamma lösning bäst? Vilket behov finns av rådgivning och analys och när gör den mest nytta?

Vad är din uppfattning om hur franchisetagares kunskaper i ekonomi är?
– Min erfarenhet är att det är stor skillnad mellan olika franchisetagare. En del har otroligt bra koll på sin verksamhet in i minsta detalj medan andra får slita betydligt mer. Man måste också ha respekt för att det är många frågor som man måste ha koll på både när det gäller redovisning och löner. Det kan till exempel vara:

Hantering av fakturor och inbetalning av moms, när skattedeklarationen ska vara inne, en mängd viktiga frågor runt HR och lön, inte minst exempelvis olika kollektivavtal. Vidare hur man ska tolka sina ekonomiska rapporter.

– Det är mycket viktigt att man som franchisetagare känner att man har stöd någonstans ifrån så att man snabbt kan räta ut frågetecken och ägna tid åt sina kunder.

Varför är det så viktigt att ha koll på ekonomin?
– Framför allt så handlar det om att slippa överraskningar och kunna planera framtiden! De flesta vill ju tjäna pengar på sin verksamhet men då krävs det ju också att man känner till de lagar och regler som man behöver anpassa sig till samt hur ens marknad fungerar. Exempel kan ju vara hur mycket som man får ta ut ur bolaget som utdelning och hur det är kopplat till hur mycket lön man har plockat ut.

– Det är ju också viktigt att veta om man har säsongsvariationer som man måste ta hänsyn till så att man kan anpassa verksamheter därefter.

– Vad får det för konsekvenser om jag anställer en person till? Vilka kostnader innebär det och hur mycket kan försäljningen öka.

Wisma Services kan hjälpa småföretagare med det mesta inom ekonomi och ekonomistyrning, eller hur?
– Ja vi kan hjälpa till med allt. Vi hjälper en stor mängd företag varje dag – både större o mindre. En del uppgifter kan vi ta bort eller minimera. Vi försöker redan från början av ett samarbete att se över processerna och hur vi kan få till en så effektiv hantering som möjligt. Exempelvis brukar vi ta hand om alla leverantörsfakturor, istället för att man själv behöver öppna posten så tar vi hand om den och skannar in alla fakturor i ett system där all hantering sedan sker.

En del uppgifter kan vi effektivisera och underlätta. Genom att erbjuda ett fullständigt paket med system som är anpassade för vår kunds behov har vi möjlighet att dra ner tiden som måste läggas på administration. Och inte minst - lägg den administrativa tiden på rätt saker.

För mer information om Entreprenörsveckan i Båstad samt om Franchisedagen, www.entreprenorsveckanbastad.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062