23948sdkhjf

Franchise passar branschen

Den här branschen går hand-i-hand med franchise. Här finns de stora hamburgerkedjorna, Sibylla, Wayne´s Coffee och O´Learys bara för att nämna några av branschens tongivande franchiseföretag. Man har vuxit kraftigt under en rad av år, mycket tack vare att man hittat eller snarare attraherat personer som vill satsa på eget företagande om än med skyddsnät. Franchise inom mat och dryck tog också hem flera priser vid den senaste Frannygalan, en tillställning där hela franchisebranschen samlas varje år för att belöna varandra för goda insatser.
I samband med Entreprenörsveckan i Båstad dagarna före midsommar, arrangeras också ett speciellt franchisseminarium där man vill lyfta fram fördelarna med att driva företag genom franchise.

I den kommande utgåvan av FastfoodGuiden 2016 redovisas att de samlade snabbmatskedjorna omsatte runt 17 miljarder kronor förra året. Det är en ökning med fyra procent jämfört med 2014. Ganska normalt men den siffran har varit högre för några år sedan. Om det är en utplaning som vi ser kanske är för tidigt att säga men mycket talar för det och min gissning är att den branschglidning som vi sett de senaste åren, det vill säga att segmenten fine dining och fastfood håller på att bli polare på riktigt. Så skulle man kunna mejsla ut och definiera fastfooden inom hela restaurangbranschen, är ökningen i procent betydligt större. Den utvecklingen är glädjande eftersom den kvalitativa snabbmaten utvecklas. Konkurrensen blir tuffare och de traditionella kedjorna tvingas hänga på. Vi är också beredda att betala mer för bra snabbmat vilket skapar förutsättningar för alla aktörer att satsa på bra råvaror.

Till sist ska ni få ett ett hett trendtips nu när hamburger- och hälsoboomen har blivit mainstream. Barbeque. Just det, riktig amerikansk barbeque. Hittills finns ett enda, svenskt bbq-shack, Holy Smoke, och det ligger utanför Höganäs i Skåne. En formidabel succé. Folk åker långväga för att äta bland annat ribs och brisket, alltså bringa. Jag väntar med spänning på den första satsningen i någon av de större städerna.
Och glöm nu inte Pizza-SM med final den 27 april på GastroNord.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063