23948sdkhjf

Krogarna säljer mer igen

Efter en svag försäljning i årets första månad så ökade åter omsättningen i restaurangbranschen i februari. När man tolkar tillväxten är det viktigt att väga in att 2016 är ett skottår. Rensat för så kallade kalendereffekter så landar tillväxten på 2,5 procent istället. Bättre tillväxt än i januari men ganska normal i ett historiskt perspektiv säger Visita och DLF i en kommentar.

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 6,2 procent under februari 2016 jämfört med samma månad föregående år. Bäst gick det för trafiknära restauranger, som ökade med 11,8 procent. Noteras bör dock att trafiknära restauranger utvecklades mycket svagt under motsvarande månad 2015


Nöjesrestauranger är den kategori som haft starkast utveckling under 2016, 8,7 procent. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 9,0 procent i februari, jämfört med samma månad föregående år. Starkt utvecklades även pubar och barer, samt snabbmatsrestauranger.

Prisnivån, enligt KPI (restaurang), ökade mellan januari 2015 och februari 2016 med 0,05 procent, och låg i januari 2016 6,5 procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangserverad mat sänktes.

Restaurangföretagarnas syn på efterfrågan på kort sikt sjönk något i mars 2016 jämfört med februari 2016. Det är dock fortfarande klart fler restaurangföretag som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt än som tror på minskad efterfrågan. Det visar Konjunkturinstitutets månatliga konjunkturbarometer, som återspeglar restaurangföretagares syn på efterfrågan de kommande tre månaderna.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Handel-med-varor-och-tjanster/Inrikeshandel/Omsattning-inom-tjanstesektorn/6629/6636/Behallare-for-Press/402151/ Restaurangindex från SCB

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078