6 000 besökare på korv- och ölfestival
Korv och öl visade sig vara en framgångsrik kombination. Korvfestivalen på Nackastrandsmässan, för första gången med öl, lockade omkring 6 000 besökare under två dagar, 12-13 mars.
Från scenen kunde mässbesökarna ta del av tips på bra kombinationer av korv och dryck. Men scenprogrammet innehöll även en rad andra spännande inslag som debatter, kockdueller, tips om korvetikett av Skavlan-aktuella Magdalena Ribbing och prisutdelningar. I barnens korvskola fick barnen prova på att göra egen korv.
På lördagen avgjords också finalen i Årets yngsta korvmakare, som vanns av 10-årige Elliot Rommel från Södertälje med en kycklingkorv.
Från både utställare och besökare kommer nöjda röster. Per Karlsson, Slaktarkorv, huvudsponsor för årets festival, tycker att Korvfestivalen är en betydelsefull mässa, som kommer att ge marknaden ännu mer legitimitet. Årets Korvfestival är en utveckling åt helt rätt håll. Per Karlsson blev Årets korvprofil vid förra korvfestivalen, en titel som haft stor betydelse för varumärkets marknadsföring.
Jan Reinerstam, Saltsjöbaden, har varit på alla tre korvfestivalerna.
– Det är fantastiskt hur etablerad festivalen har blivit, säger han. Första gången visste ingen vad Korvfestivalen var, i år har man pratat om den i radion hela veckan innan. Jättetrevligt med ölen som komplement.