Förtroendet för svenskt kött ökar
Svenska konsumenter har ett stärkt förtroende för svenskt kött och svensk djuruppfödning. Kännedomen ökar om att svenska djuruppfödare använder mindre antibiotika än uppfödare i andra EU-länder.
– Att köttet är svenskt var den enskilt viktigaste beslutsfaktorn vid senaste köpet. Det är glädjande att konsumenterna uppskattar svenskt djurskydd och svenska mervärden, säger Elisabet Qvarford, tf vd för Svenskt kött.
Den långsiktiga utvecklingen av attityderna kring svenskt djurskydd går tydligt mot ett större förtroende liksom förtroendet för svenska myndigheters kontroll av djuruppfödare.
Kännedom om märkningen Svenskt kött, som nu funnits i snart fem år fortsätter att öka. I år känner 86 procent till märkningen. Förtroendet för märkningen är också högt.
Oron för att antibiotikaresistenta bakterier är hög och ökar, precis som förståelsen för att en restriktiv användning i djuruppfödning minskar risken. Tre av fyra konsumenter är beredda att betala mer för kött/charkuterier från djur som fötts upp med en låg användning av antibiotika.
Svenska djur har den lägsta antibiotikaförbrukningen inom EU. Danmark har tre gånger högre och Tyskland 15 gånger högre antibiotikaförbrukning per kilo kött.
Det är sjätte året i rad som YouGov har ställt frågor om svenskarnas attityder till kött och charkuterier i allmänhet och det svenska köttet i synnerhet. Mätningen gjordes 12-14 februari och 1006 intervjuer gjordes med kvinnor och män i åldern 20-69.