Måste ta mer ansvar i kampen mot antibiotikaresistens
Den 15 mars, i samband med den internationella konsumentdagen, presenterade organisationen Sveriges Konsumenter en undersökning som går hårt åt några av de stora snabbmatskedjorna och deras bristande engagemang för att komma till rätta med antibiotikaanvändningen.
– Antibiotikaresistens är ett av de största hoten mot mänskligheten idag. Resistenta bakterier dödar varje år minst 25 000 människor i Europa redan idag. Som stora säljare av köttprodukter har de internationella snabbmatskedjorna ett enormt ansvar och skulle kunna göra skillnad genom att ställa tuffa krav. Hos vissa finns höga ambitioner, andra verkar inte ha vaknat ännu vilket är djupt oroväckande, säger Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter.
I ett brev till svenska McDonalds, Subway, Burger King och Max uppmanar Sveriges Konsumenter företagen att redogöra för hur de idag ställer krav på sina leverantörer och hur de arbetar för att fasa ut användningen av antibiotika.
– Burger King kom sämst ut i vår granskning, efter att enbart ha hänvisat till lokala myndighetskrav. Det är lägsta tänkbara ambitionsnivå och helt otillräckligt. Nationella regler varierar stort och tillåter i många länder antibiotika i förebyggande syfte, vilket kan bli ett sätt att skyla över dålig djurhållning och riskerar att öka problemen med resistenta bakterier. Problemet är globalt och måste lösas på global nivå - här har multinationella restaurangkedjor en nyckelroll, säger Jan Bertoft.
Max utmärker sig i positiv bemärkelse genom att säga sig konsekvent endast använda sig av svensk kött, fågel och bacon. Sverige har en jämförelsevis striktare lagstiftning än andra länder. Detta gäller företagets svenska och danska restaurangerna. McDonalds och Subway har båda åtagit sig att under en tidsbunden plan fasa ut antibiotikaanvändningen i sina leverantörskedjor när det gäller marknaden i USA. Ingen av de två kedjorna har dock tagit några steg mot ett globalt.