Lyxigare snabbmat
– Snabbmatsätande ökar samtidigt som konsumenterna blir allt mer medvetna och ställer högre krav på råvaror och kvalitet. Snabbmaten har blivit allt lyxigare och snabbmatsbranschens utveckling går mot en allt mer utbredd premiumisering, menar Max vd Richard Bergfors.
Förutom att de stora kedjorna har utvecklat sitt premiumsegment, har Max också kompletterat sitt Friscobröd med ett briochebröd.
– Vi landade i brioche. Det är ett bröd med lätt och fluffig struktur och en bra textur som passar till hamburgare. Brödet suger upp köttsafterna och smöret i brödet bidrar till att lyfta och förstärka smakerna menar Richard Bergfors.
Inspirationen till briochebrödet hittade Richard Bergfors bland annat på restaurangen Paris-New York, i Paris, och på Au Cheval i Chicago. Han reser ofta och äter minst en hamburgare varje dag. Dels för att han tycker att det är gott och dels för att hålla sig uppdaterad om smakkombinationer och trender.