Restaurangakademien köper Årets Kock
Restaurangakademien förvärvar Årets Kock AB av Svensk Mjölk och blir därmed ett helägt dotterbolag till Restaurangakademien.
Restaurangakademien har träffat avtal om att köpa Årets Kock AB av Svensk Mjölk. Bolaget Årets Kock AB står bakom tävlingen Årets Kock, som startades 1983 av de svenska mejeriföretagens branschorganisation Svensk Mjölk tillsammans med Gastronomiska Akademien och med stöd av Tore Wretman. I dag är Årets Kock det svenska mästerskapet i professionell matlagning och Sveriges mest prestigefulla matlagningstävling. Föreningen Årets Kock som består av de tidigare vinnarna av Årets Kock ser positivt på det nya ägarskapet.
– Restaurangakademiens köp av Årets Kock AB känns som en naturlig följd av samarbetet mellan Årets Kock och Restaurangakademien. Båda har som syfte att driva den gastronomiska utvecklingen i Sverige till världsklass och genom den här starka konstellationen tror vi på en fortsatt bra tillväxt, säger Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, ordförande Juryn Årets Kock, och Markus Aujalay, Årets Kock 2004, ordförande Föreningen Årets Kock.
Årets Kock AB kommer att drivas som ett helägt dotterbolag till Restaurangakademien. Bolaget kommer även i fortsättningen att finansieras av sponsorer.
– Köpet förändrar inte sponsorupplägget utan Årets Kock AB kommer att fortsätta vara sponsorfinansierat. Det är därför viktigt att Årets Kock är ett fristående dotterbolag till Restaurangakademien, säger Hanna Halpern, redan tidigare vd för både Restaurangakademien och Årets Kock.