Finalisterna i Fast Food Awards
Nu är alla finalister klara i tävlingen Fast Food Awards 2015. Priserna delas ut på mässan Fastfood&Café på Kistamässan den 27 januari kl 15. En ny kategori, helt rätt i tiden, har tillkommit och det är Årets Streetfood. En annan nyhet för i år är att vi samarbetar med Nöjesguiden i tre kategorier, Årets Fast Casual, årets Café/Coffeeshop och Årets Streetfood.
De sju jurygrupperna (en för varje kategori) har i år plockat fram tre finalister i varje kategori och denna gång är konkurrensen hårdare än någonsin vilket speglar det ”drag” det är i snabbmatsbranschen.
Här är finalisterna i de sju kategorierna med motiveringar:
Årets Briljanta Idé :
Waitress
En briljant teknisk lösning vid förbeställning – enkelt, tillgängligt, snabbt med ett brett användningsområde. Det är framtidens tekniska koncept för beställning av mat, du beställer via app och produkten är färdig vid upphämtning, inget köande.
Panini Internazionale
Paninis nya satsning med matboxar innehållande kvalitetsfastfood är imponerande och briljant. Fastfood tar klivet in i hemmen (eller på arbetsplatsen) med riktiga smaker och goda upplevelser. Nu kan du bjuda vänner på middag fast du inte har tid.
Kalf&Hansen
Nordisk, ekologisk snabbmat – en briljant kombination. Med närhet till leverantörerna, bästa råvaran för dagen och frikadellfokus är detta en given vinnare i jakten på bra snabbmat. Serverad med ett smil.
Årets Café/Coffeeshop :
Güntherska Hovkonditori & Schweizeri , Uppsala
Förmågan att kombinera det traditionella med kontinuerlig förändringsbenägenhet skapar en fantastisk upplevelse för gästerna. Konditoriet är mysigt i traditionell stil, blandat med moderna bakverk.
Stigs Pelikanen Café & Bistro, Värnamo
Mitt i de djupa skogarna vågar man satsa på ett nytt koncept där varje ställe har eget stuk. Genom att öppna ytterligare ett konditori har man utmanat sig själv. Man har hög ambition då dagtidsöppna konditoriet går över till bistro på kvällstid.
RC Chocolat/SL Sigtuna
Man räds inte att ligga vägg-i-vägg med multinationella Starbucks. Här har man utgått från choklad i Sigtuna och expanderar till Arlanda Sky City. För gästerna blir ägarnas engagemang i choklad från böna till bakverk en smakupplevelse utöver det vanliga.
Årets Fast Casual:
Kalf & Hansen, Stockholm
Konceptet är enkelt och tydligt – välj bullar av fisk, kött eller potatis med olika tillbehör, däri ligger det smarta konceptet. Med en flexibel meny går det att jobba med säsong, närhet och eko. Kalf & Hansen visar att 100 procent eko inte behöver vara krångligt eller dyrt.
Love food café, Stockholm
Långsamhetens lov i lyxig macka. Här gäller amerikanska söderns klassiska långkok på nytt sätt – med krispiga sallader, pickles och heta såser. Enligt sloganen "Make your own damn sandwich" kompar gästen från den fylliga menyn.
Babas burger & bites, Rågsved
På Babas burger & bites bjuds burgarna med smaker från både Sydamerika och Mellanöstern. Latinoburgaren med guacamole och chilimajonnäs har på kort tid blivit en klassiker som får folk att vallfärda till Rågsved.
Årets Hjärta :
8T8 Nudelbar, Stockholm
”Hälsogastronomi” med ekologiska och närodlade råvaror. Nudelbaren förmedlar via olika kanaler hur maten påverkar vår kropp, knopp, välbefinnande, miljö, planet och hela alltet. I det lilla och det stora.
ECOIST`S
Har ett helhetskoncept kring temat Hälsa. Maten är tillagad av ekologiska råvaror och de erbjuder både rawfood, detox, juice och superfoods, att äta på plats eller ta med hem. Behöver du rådgivning så kan de erbjuda det också.
Hälsingestintan
Genom Britt-Marie Stegs satsning på ett mobilt slakteri och unik spårbarhet erbjuder Hälsingestintan svenskt kvalitetskött som säkrar biologisk mångfald, öppna landskap och djurskydd med svenska förtecken.
Årets Kombo :
7-Eleven
Valde att gå från plastad fralla på 7-eleven Stad & Väg till en frukost med kvalitet. Frallan bygger på ett samarbete mellan flera leverantörer för att få till det där extra. Frukostmenyn bygger på en en begriplig kombo om 2 för 35 kronor istället för ”Kaffe + Fralla”.
Korvvagnen Lilla Torg , Malmö
Har på ett innovativt sätt använt kampanjen ”Share a Coke” tillsammans med sin egna storsäljare Fransk Hotdog för att skapa ett attraktivt erbjudande. Tillsammans med detta erbjudande gav Korvvagnen bort en ausdiosplitter till de som köpte denna meny.
Gullans Gatukök , Nyköping
Gullans Gatukök har bytt befintliga menyer i gatuköket så att det nu ingår dryck i alla menyer. Innan beställdes nästan ingen dryck alls till maten utan kunderna beställde ett gratis glas vatten istället. Bytet har medfört att 90 procent av kunderna beställer en dryck till maten.
Årets Leverantör :
Diskteknik
Tar ansvar inte bara för miljön, utan även för att restaurangen alltid har ett fungerande och rent back office. Rätt kunskap, rätt teknik och rätt produkt just när det behövs som bäst!
Lindvalls Chark
Har spetskompetens inom fastfood, bland annat korv. Med en passion för smak i kombination med stort yrkeskunnande och vilja att utvecklas tillsammans med kunden gör dem till en värdefull affärspartner.
Werners Gourmetservice
När vi behöver det unika och ovanliga NU, då ringer vi till Werners Gourmetservice som löser vårt behov, med ett leende! Med ett globalt sortiment av delikatessprodukter tar Werners Gourmetservice fastfood till nästa nivå.
Årets Streefood :
Nordic Street Food, Malmö
Pernilla Elmquists matvagn i Malmö bygger på kärleken till det lokala och det som finns i säsong. Nordic Street Food vann nyligen pris för best overseas trader på British Street Food Awards, och vi kan inte annat än att hålla med engelsmännen.
Indian Food Truck, Stockholm
Vågade smaker och oblyga kryddningar utmärker den indiska matvagn som hettat upp huvudstadens gator under 2014. Foodtruckens tidlösa inriktning har ironiskt nog gjort den till ett av de hetaste alternativen på en växande scen.
Vegan Soul Train, Stockholm
Finns det något mer i tiden än en helvegansk foodtruck? Vegan Soul Train har blivit så populär att de redan växt ur sin bil och växlar till en med större kapacitet lagom till nästa vår. Såväl rätterna som de omtalade såserna finns dessutom även i butik.