23948sdkhjf

Samarbete med Nöjesguiden

OM NÅGRA MÅNADER delar vi ut Fast Food Awards för fjärde gången. Evenemanget äger rum på mässan Fastfood&Café på Kistamässan den 27 januari 2015. Vi tycker att Fast Food Awards är väldigt betydelsefull för en bransch som bara blir bättre och bättre.
Och för att skapa ett ännu bättre tryck har vi sökt och hittat den perfekta samarbetspartnern denna gång i Nöjesguiden. Det är ett magasin som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö och deras välskrivna web läses av tusentals personer varje dag. Det finns en stor fördel att ha Nöjesguiden som partner med tanke på att deras läsare är i åldrarna 18-35 år, alltså den grupp av människor som bättre än de flesta andra vet vad bra och för den delen även dålig snabbmat är. Nöjesguiden kommer att samarbeta med oss i tre av våra sju kategorier. Det är Årets Fast Casual, Årets Café/ Coffeeshop och Årets Streetfood. Vi kommer att samarbeta i samband med prisutdelningen, vi kommer att genomföra ett gemensamt trendseminarium på mässan om synen på snabbmat bland unga människor och vi kommer också att samarbeta med Nöjesguiden på deras Ölmässa med enbart mikorbryggt öl, som hålls 29-31 januari. Dessutom kommer vi och dom att skriva om tävlingen fram till prisutdelningsdagen.

FOOD & FRIENDS har för elfte året i rad presenterat sin trendspaning inom området mat, dryck och måltider. I år handlar det om ”Millennials”. Det är den grupp som blev vuxna vid millennieskiftet och idag är mellan 18 och 30 år. För dem är internet, mobiltelefon och recession något som alltid funnits. 2015 pekar mot en rörelse bort från massproduktion, massdistribution och massmarknadsföring till något nytt där udda blir normalt. Den här gruppen tar allt större plats på restauranger, barer och i matbutiker, vilket bidrar till nya tendenser och företeelser i matvärlden.

MILLENNIALS EFTERFRÅGAR OCH kräver småskaligt producerade varor enligt trendspanaren Lennart Wallander, vilket leder till att massproduktion dör ut. Budweiser har backat sin försäljning i två decennier. Idag öppnar 1,5 småbryggerier per månad i Sverige. Stora varumärken får lämna plats till mikrobryggarna (apropå Nöjesguidens nya ölmässa). – Kentucky Fried Chicken och andra stora aktörer är helt fel, säger Lennart Wallander. Man talar om att de stora aktörerna står inför ”The Millennium Challenge”.

MILLENNIALS VILL GÄRNA bidra till en bättre värld, speciellt om det inte kostar för mycket. Att äta mindre kött är just en sådan aktivitet som Millennials har tagit till sig. I USA ser man för första gången en minskande köttkonsumtion, minus åtta procent per capita sedan 2008. Detta blir en utmaning för den köttintensiva snabbmatsbranschen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078