23948sdkhjf

World of Coffee i Göteborg lockar

Intresset för den stora internationella kaffemässan World of Coffee 2015, som arrangeras i Göteborg i juni, är stort. Redan nu är över 60 procent av utställningsytan bokad.
– Det finns ett stort intresse för den skandinaviska kaffekulturen. Vi räknar med 5 000 besökare och 200 utställare under tre dagar när baristor, kafferostare, kaffeproducenter och utrustningsföretag från hela världen visar upp de senaste trenderna, innovationerna och produkterna inom kaffebranschen, säger Pernilla Olow-Gard, projektledare för mässan i Göteborg.

Göteborg knep platsen för att arrangera mässan World of Coffee (WoC 2015) i hård konkurrens med över 25 städer runt om i Europa. I juni 2015 ska den locka en internationell kaffe-elit till Svenska Mässan i Göteborg.

– Det här är första och troligtvis enda gången Sverige får stå värd för den här mässan. Och då vill vi passa på att visa upp den nordiska kaffekulturen, säger Pernilla Olow-Gard. Vårt program ska vara attraktivt för baristor, kafé- och rosteriägare, men samtidigt vill vi bredda mässan till att även attrahera restauranger, hotell och fastfoodföretag där kaffet blir en allt viktigare del av helhetserbjudandet.

WoC har ett gott internationellt renommé och är den största arenan för kaffeindustrin i Europa. Här visas de senast trenderna, produkterna och innovationerna inom kaffebranschen. Dessutom avgörs flera prestigefyllda kaffetävlingar under mässan där även världsmästare i en rad discipliner koras.
Programmet bjuder även på seminarier, workshops och föreläsningar med det gemensamma att man vill sprida den goda kaffekulturen. Internationellt erkända kaffespecialister såväl som lokala aktörer, kommer att finnas på plats. Redan nu har stora utställare som Brita, BUNN Corporation, Johan & Nyström och Kahls Kaffe signat upp sig för att finnas på plats. Även odlingsländer finns representerade på mässan och besökarna kommer att kunna träffa kaffeproducenter från bland annat Brasilien, Guatemala, Uganda, Costa Rica, El Salvador, Honduras, Yemen och Etiopien.

Nya initiativ inför 2015 års mässa är bland annat Re:Co, en debatt där kaffebranschens ledande intressenter och strateger diskutera de utmaningar och möjligheter branschen står inför. I nya Trend Zone kommer besökarna uppdateras på de senaste trenderna och produkterna, samtidigt som ett mat- och dryckesseminarium förklarar hur stora delar av serviceindustrin kan tjäna på att erbjuda kunder en god kaffeupplevelse.

WoC 2015 pågår på Svenska Mässan i Göteborg den 16-18 juni 2015. Mässan arrangeras av den europeiska branschorganisationen Speciality Coffee Association of Europe (SCAE).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078