23948sdkhjf

Turism i Sverige ökar med tio procent

Turismen och besöksnäring är en svensk tillväxtsektor. Under årets första sex månader ökade antalet turister med tio procent i Sverige – vilket drog upp genomsnittet för hela norra Europa. Enligt färska siffror från FN-organet UNWTO som presenterades på världsturismdagen, som inföll på lördagen, växte turismen mer i norra Europa än genomsnittet för omvärlden. Tillsammans med Island och Irland står Sverige för en stor del av tillväxten.
– Det är otroligt roligt att det går så bra. Det finns en fantastisk potential när världen nu har blivit väsentligt mer rörlig, säger Eva Östling, vd för besöksnäringens branschorganisation Visita till dn.se.

Besöksnäringen lika stor som export av bilar stål och malm

• Besöksnäringens exportvärde förra året var 106 miljarder kronor. Det motsvarar det totala exportvärdet för personbilar, stål och malm, som anses vara viktiga basnäringar för Sverige.• I Sverige omsatte turismen 20 procent av tjänstesektorn, ipengar motsvarar det 284,4 miljarder kronor förra året

• Turismen i Sverige växer mest

I norra Europa ökade turismen med åtta procent under årets första sex månader. Island (16 procent), Sverige (10 procent) och Irland (10 procent) bidrog starkt till ökningen, medan länder som Norge (4 procent), Danmark (3 procent) och Finland (0 procent) låg betydligt under genomsnittet. Källa: UNTWO/Visita (TT)

Under årets första sex månader ökade antalet turister med tio procent i Sverige – vilket drog upp genomsnittet för hela norra Europa. Enligt färska siffror från FN-organet UNWTO som presenterades på världsturismdagen, som inföll på lördagen, växte turismen mer i norra Europa än genomsnittet för omvärlden. Tillsammans med Island och Irland står Sverige för en stor del av tillväxten.
– Det är otroligt roligt att det går så bra. Det finns en fantastisk potential när världen nu har blivit väsentligt mer rörlig, säger Eva Östling, vd för besöksnäringens branschorganisation Visita.
Globalt omsätter turismen hisnande 1.400 miljarder dollar varje år.
– Vi har en fantastisk natur i ett långsmalt land med många olika möjligheter. Vi har också lyckats bli en matnation, tillsammans med de andra skandinaviska länderna.

Den globala turismen spås öka med hela 66 procent fram till år 2030. För att lägga beslag på en del av den kakan krävs fortsatta offensiva satsningar, anser Visita.

– Vi måste få ett större tillskott av pengar så att vi kan konkurrera. Men också fortsätta delta med fantastiska kockar i Bocuse d'Or och ha stora idrottsevenemang.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063